„Mikor fiatal voltam, ez a városrész kerítésekből állt. A kerítések alól kutyák ugrottak ki féltesttel, ugatásuktól az ember megcsúszott az út jegén, felkelt és szégyellte magát. De azért szép volt és messzire ki lehetett sétálni, Újpest felé, amelyet csak a mesékből és félelmekből ismertem. Ma itt vannak a leglaposabb modern paloták. A palotákban fiatal pszichoanalitikusok teregetik ki egymás lelkét a díványokon, a bridzs délceg amazonjai ábrándoznak hófehér fürdőszobák mélyén, rendkívül intelligens magántisztviselők Moszkvát fogják a rádión. Téli vasárnap az egész városrész hosszú fadarabokkal zarándokol a Svábhegy felé, otthon csak az elözvegyült borbély marad. Minden modern és egyszerű és tárgyilagos és egyforma itt. Két szoba hall az egész városnegyed, dacosan, fiatalosan és lendülettel leplezik lakói halavány életük egyetlen őszinte valóságát: hogy nincsen pénzük, senkinek.”
Hegedűs Gyula (Csáky) utca a Radnóti utcai kereszteződéstől észak felé nézve |
Visegrádi és Csanádi utca sarok |
1935-ben, amikor Szerb Antal
marslakóknak írt budapesti útikalauzában ezek a sorok napvilágot látnak, már
áll a Szent István (akkor még Lipótvárosi) park. Körülötte szépen, sorban, a
Közmunkák Tanácsának szigorú előírásait követve épülnek fel a lakóházak, a
városrészre jellemző modern stílusban, ugyan nem feltétlenül két szobás, de az
akkori módi szerint kötelezően hallos, azaz egy ablaktalan helyiséggel ellátott
lakásokkal. A város leglaposabb palotáinak rendkívül intelligens lakói pedig,
ha éppen nem bridzselnek vagy Moszkvát fogják rádióikon, pszichoanalízissel
múlatják a drága időt, és erre mérget vehetünk, mert Márai, a Pesten csak
kényszerűségből időt töltő, megrögzött krisztinavárosi is megerősíti:
„Az új
negyed másfél évtized alatt nőtt ki a pesti grundból. Fejlődése varázslatos
volt. Ahol évtized előtt, palánkkal kerített telkeken, ócskavasat őriztek, ott
ma utcasorok tárulnak, sima homlokzatú, egyforma külsejű és belsejű
bérházakkal, valamilyen olcsó, pesties ízű amerikanizmus ízlésében építve,
felvonóval, forró vízzel, egy- és kétszoba-hallos lakásokkal, fodrásszal,
fűszeressel, párizsias jellegű kis kávéházakkal, a lakásokban kevés bútorral,
kaktusszal megrakott állványokkal, olcsó ripsszel bevont hencserekkel, újszerű
grafikával és pszichoanalízissel. Mindez szemünk előtt nőtt fel a semmiből, a
pesti Duna-part homokos talajából. A házak még nem szoktak össze, az utcasorok
között üres telkek várják az új bűvészt, aki felvarázsolja a gyengülő
konjunktúra készleteiből a negyed hiányzó palotáit, a telkeket egyelőre vörös
salakkal hintették fel, hálót húztak a cövekek között, s nyugtalanítóan
intelligens pesti magánhivatalnokok este hatkor fehér nadrágban ugrálnak az új
bérházak közti teniszpályákon s ütik a labdát.”
A nagyok által csak „egyforma
külsejű”-nek titulált bérházak egy nagyon komolyan átgondolt várostervezési koncepció
részét képezték. Az Újlipótváros beépítése és rendezése az 1920-as években
került napirendre, amikor a Kresz Gézát még Ügynök utcának, a Nyugati teret pedig
Berlini térnek hívták. Az akkori Lipót, ma Szent István körút házai mögött
változatos kép fogadta az arra járót: a Kresz Géza utcát magában foglaló, a
Hegedűs Gyula és a Váci út közötti szakasz a Victor Hugo utcáig nagyjából be
volt épülve. Álltak még épületek a Tátra és a Pannónia utca elején, valamint a
Palatinus házak is megvoltak már a rakparton. Tőlük északra malmok és
fatelepek, illetve a nagy semmi, a mai Újlipótváros szívében pedig Suhajda úr
nyomortelepe várta az ágybérlőket. Ezek felszámolása és a folyó menti, kedvező
adottságú negyedben egy új városrész kialakítása volt a Fővárosi Közmunkák
Tanácsának feladata.
Pannónia utca, harmincas évek |
1926-30 között rohamtempóban,
spekulációs bérházakból megépültek a Tátra, a Pannónia és a Hegedűs Gyula utca menti
tömbök, de csak a Radnóti utcáig, mert azon túl a Közmunkák Tanácsa építési
tilalmat rendelt el, amíg a pontos szabályozási tervet ki nem dolgozza. Ennek
elfogadására 1933 elejéig kellett várni, eszerint "a telkek keretesen,
illetve csatlakozó udvarokkal építendők be, az épületek magasságának 25
méternek kell lennie, az épületek homlokzatát egy-egy tömbön egységesen és
összhangzatosan kell kiképezni és legalább nemesvakolattal ellátni, a
homlokzatok részletes rajzát pedig az építési engedély kérése előtt külön kell
engedélyeztetni". Így született meg több szakaszban, szigorú
szabályozással és gyakorlatilag központilag megtervezett homlokzatokkal fővárosunk
építészetileg legegységesebb negyede, modern stílusban, amely a pesti
eklektikus bérházakon szocializálódott szemnek tényleg szokatlan lehetett, főleg
ekkora koncentrációban. A homlokzatok egyszerűségének persze részben van
piszkos anyagi oka is, adókedvezménynek hívják, s 1934-től a lakásépítések
ösztönzésére alkalmazták a város egyes részein, Újlipótvárosban a Szent István
park környékén. A rendkívüli adómentesség akkor járt, ha a fent taglalt keretes
beépítés mellett az épület az adott év végéig tető alá került. Ehhez
rohamtempóban kellett dolgozni, így előtérbe kerültek az új technológiák, mint
például a vasbetonszerkezet, amelyek felhúzásához lényegesen kevesebb időre
volt szükség.
Tátra utca |
A sorok közt olvasva, az épületek
és az utcák szokatlan képe mellett más is van itt. Márai kissé nyugtalan,
ironikus mondataiban ott bujkál az, ami ma már egyértelmű: olyan városrész jött
létre, amely nemcsak egységes építészetét, hanem lakói életstílusát tekintve is
más, mint a többi. Város született a városban, a körút Lipótvárossal átellenes
oldalán, az ipartelep és a senki földje helyén. Vas István pont azzal a régivel
von párhuzamot és már nem lepődöm meg, hogy a kettő közül melyik viszi el a
prímet: „Azokon a grundokon, ahol húsz
évvel azelőtt Eti játszott, kalandozott, vezérkedett, ahol még régebben
mocsaras rétek terültek el, s amikor Vajda János nászéjszakáján az irodalmi
kávéházból e tájról vezette haza Rosamundát, az elhagyatott sötétségben egy
részeg katona támadta meg őket, melynek következtében a hatalmas termetű költő
elfutott, feleségét otthagyva prédául, és rábízva, hogy kifejtse magát az ölelő
karokból- most tetszetős városrész jött létre, az új német építészet és a pesti
polgárság sárga, világosszürke, világoszöld és halványlila kőerdője… Az
újlipótvárosi házakban eleinte éppen avantgardista szempontból csalódtam;
később – inkább öntudatlanul, mint elvszerűen – ebbe a lenézésbe konzervatívabb
gőg is vegyült, az ólipótvárosi emberé, a Fürdő utcáé és Szabadság téré a
Rudolf térrel és Szent István parkkal szemben. Az új utcák nem voltak elég
szépek ahhoz, hogy parvenüségüket meg lehetett volna bocsátani. A kövek is
arról tanúskodtak, hogy a két testvér-kerület közül az egyiket József nádor
tervezte, és mielőtt kereskedelmi negyeddé lett, főurak akarták benépesíteni.
Az Ólipótváros, igaz, komorabb volt, és ami nagyobb baj - az arisztokraták
empire maradékaitól eltekintve – ízléstelenebb. Viszont – bár az
Újlipótvárosban a korszerű építészet napimádó elvei érvényesültek- a régi
szellősebb volt és szabadabb.”
Mai ésszel az is felfoghatatlan,
hogy még az akkori építésztársadalom is fanyalogva fogadja az új negyedet. A
kritikák szerint a sima, modern homlokzat, a tetőterasz és a színek alkalmazása
még nem minden, a modern házaknak elsősorban belülről kell azoknak lenniük. Ha
a helyiségek mérete nem alkalmazkodik a belső szükségletekhez, akkor az épület maximum
divatos, de semmiképp sem korszerű. A bírálók szerint kicsik voltak a lakások,
szűkek ahhoz, hogy ideális helyszínt és életteret biztosítsanak a modern ember másfajta életéhez. A környék rohamos
beépítésével a kiváló adottságú negyed már a húszas évek végére olyan zsúfolt
lett, mint a hírhedt Csikágó, vagy a Király utca. A keskeny utcákban emelt
magas bérházak kitakarták a folyót, elzárták a friss levegő útját, a kis alapterületű
lakások miatt pedig rendkívül nagy volt a népsűrűség. A Lipótvárosi Kaszinó
elnöke, Scheuer Róbert mérnök ekkor kezdett el lobbizni Rakovszky Ivánnál, a
Közmunkák Tanácsa elnökénél a park létesítése érdekében, "amely levegőt és
romantikát visz ebbe a sivár városnegyedbe"…
Balzac utca |
Ma már mindent más fényben
látunk. A harmincas években, amikor ezek a házak épültek, talán túlságosan
újszerűnek, idegennek tűntek, s a konzervatív polgári ízlés, amely szívesebben
látott volna neobarokk homlokzatokat vagy cirádás kovácsoltvas lépcsőkorlátot,
nem találta őket elég tágasnak és kifinomultnak. A világ épp akkor lábalt ki egy
gazdasági válságból, és lassan, de biztosan már sodródott bele a második
világháborúba. A művészetekben és azon belül az építészetben is máshova került
a hangsúly: a túldíszítettség átadta a helyét egy letisztult formavilágnak,
amelyben a funkcionalizmus, a praktikum, a fény kerültek középpontba. Az Új-Lipótvárost
birtokba vevő középosztály lubickolt az új házak és a negyed nyújtotta
szolgáltatásokban: Márai nyugtalanítóan intelligens magánhivatalnokai élvezik a
házakban működő központi fűtést, a csapból folyó meleg vizet, sőt, a
luxusbérházak Margitszigetre néző tetőkertjét. Emellett sokat olvasnak,
szívesen és gyakran járnak színházba, moziba, egyszóval máshogy élnek, mint elődeik. S van is hova járni: a Dunapark házat
is jegyző építészpáros, Hofstätter Béla és Domány Ferenc tervei
alapján megépül a Lloyd mozi a Hollán Ernő utcában, ott az Ipoly, vagy a
Vígszínház mellett az Elit Mozgó (ma Kino), de van itt tenisz-, és jégpálya, 1922-ben
megnyit Kállai Lili mozdulatművészeti iskolája és akkor a pszichoanalízist még
nem is említettük…
Így hetven-nyolcvan év elteltével
egy dolog biztos: az újabb Lipótváros minden fanyalgás dacára kiállta az idő
próbáját.
az Újpesti rakparton, a Radnóti utcánál |
Az összes archív fotó a Fortepanról van, a Tátra utcai saját.
Források:
Szerb Antal: Budapesti kalauz Marslakók számára (1935)
Márai Sándor: Budán lakni világnézet- A városrész Márai Sándor
írásainak tükrében/A kártyavár (Jövendő kiadó-Helikon 2010)
Vas István: Nehéz szerelem – Elvesztett otthonok (1957)
Ferkai András: Pest építészete a két világháború között
Az írás a Lipócia Magazin 2012/1. számában jelent meg.
Érdekes írás, nagyon tetszett! Város a városban - jó cím - a repterekre is szokták mondani :)
VálaszTörlésÚjpest, melyet a mesékből és a félelmekből ismertem - no, ezt mai szemmel kicsit megmosolyogtam :)
Az idézetek annyira tetszettek nekem is, hogy muszáj volt kezdeni velük valamit:) Azért vicces, hogy manapság ugyanez a negyed a legmenőbb, legalábbis a pesti oldalon...
VálaszTörlésÉrdemes megemlíteni, hogy Újlipótváros épületeinek kb. 80%-a bauxitbetonos technológiával épült. Ez azt jelenti, hogy a teljes városrész statikai szempontbol egy időzített bomba. Ennek fényében eléggé meglepőek az itteni magas ingatlanárak. Ezek szerint az emberek szeretnek időzített bombát vásárolni...
VálaszTörlésAz egyes épületek építési technológiája ezen a honlapon leellenőrizhető:
http://www.emi.hu/EMI/web.nsf/Pub/bauxitbeton_epuletek.html
Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.
TörlésA "Balzac utca" c. fotó a Pozsonyi út 32. sz. alatti sarokház (egy érdekes Hofstätter-ház) 2. vagy 3. emeleti erkélyén készült. (Inkább 3. emeleti) Érdekes, hogy ebből az időből ugyanennek a háznak egy másik erkélyéről is van egy fotó a Fortepan-nál: http://www.fortepan.hu/_photo/display/13859.jpg
VálaszTörlésegyébként ez az a ház: http://cdn.playbuzz.com/cdn/134f6748-bfa2-46bc-9938-02dda8bc66f8/ef87a090-3216-4f46-90ca-b28ca660fe67.jpg
Üdv. nyenyec@freemail.hu