Régen, amikor még
vidékről jöttem fel nagy ritkán a fővárosba, pl nyelvvizsgázni vagy
felvételizni, az Astoria Szálló neve mindig elérhetetlenül nagyvárosiasan
csengett. Nem kapcsoltam hozzá semmilyen
épületet, csak annyit tudtam, hogy itt metrómegálló van és ez maga lehet a
világ közepe. Nem untatnék senkit azzal, hogy a Budapesten eltöltött idő alatt
ez a kép hogyan változott a fejemben, de sokat árnyalták pl. az itt elköltött Márton
napi giga libaebédek, amelyeket munkakapcsolatunknak köszönhetek.
Még ennyi év
után is, amikor végigjártam a házat, ért meglepetés: „A miniszter félrelép” óta
naivan azt hittem, hogy medence rejlik az alagsorban, mert hát oda esett be Dobó
Kata filmbéli férje (1:09:40-nél), de senki ne keressen ilyet. A valóságban minden más, pl. az ablakok sem
csukják oda a kedves vendég fejét. A másik meglepetés az volt, hogy a telek és
maga a szálloda egy része is egy időben az Unger család tulajdonába tartozott, akik
a szomszédos, mára csontig lepusztult, Ybl féle fakockás átjáróházat is lakták és nem mellesleg egy tévedés folytán a Magyar utca névadói (az Unger Gasséből egy
betűnyi eltéréssel Ungar, abból pedig Magyar). De a tulajdoni viszonyok alapból elég kacifántosak
voltak, az épület ugyanis eredetileg több telken fekszik. A Múzeum krt 1/b volt
Unger Richárd tulajdona, a Kossuth Lajos utcával határos telek Takács Lajosé, a
Magyar utcai pedig Elek Lászlóé. Unger 1912-ben vásárolta aranyárban, négyzetméterét 12500 koronáért. E számnál azonban sokkal
beszédesebb az, hogy a város legdrágább telke volt és eszmei értékkel is bírt,
hisz 1824-től 1910-ig itt állt a Zrínyi fogadó, valamint egy lakóház is, amelynek
második emeletén, Vahot Imre otthonában Petőfi
a János vitézt írta.
innen |
A tervek
1912-1913-ban készültek, a Magyar utcai frontot, ahol eleinte még a kávézó bejárata
volt, illetve az éttermet magában foglaló Kossuth Lajos utcait Hikisch Rezső, a
körúti szárnyat az üzletekkel Ágoston Emil rajzolta, „még
pedig úgy, hogy egymástól teljesen függetlenül oldották meg feladatukat” - írja Lyka Károly a Művészet folyóiratban, 1914-ben. „.. Az épület organikus egész. Jóllehet Hikisch és Ágoston önállóan
végezték a maguk számára szabott feladatot, viszont a kettőt aztán oly
harmonikusan egyeztették össze, mintha elejétől kezdve közösen csináltak volna
minden vonást. Törekvésük nem az volt, hogy ok nélküli tornyokkal, felesleges
dekoratív trükkökkel mindenáron kierőszakolják e szállodai célt szolgáló
építményük számára a feltűnést. … Az épület a maga nyugodt, éles felületeivel
tömören, monumentálisan zárja a Kossuth Lajos utca és Múzeum körút sarkát s
igazi - azt is mondhatnánk, hogy elegáns - nagyvárosi képet ad. Konstruktív
megoldásánál épp úgy, mint díszítő feladatainál csupa modern anyag jutott
szóhoz. Formális kiképzésén s belső berendezésein végigvonuló stílus a francia
empire, de tekintve éppen a modern anyagokat persze nem a maga szigorú és kötött, történeti
tisztaságában. Az épület földszintjét csupa bolt, kirakat tölti meg. Ez némileg
esztétikai hátrány, mert zavarja, megbontja az épület masszívként ható
megjelenését. A tervezők azonban, a tér ilyforma kihasználására egyenest
kényszerítve voltak a telek drágaságánál fogva”.
A szállót a neves vendéglátós, Gellér
Mihály üzemeltette már az elejétől. A feljegyzések szerint a nevet is ő találta
ki, mivel azelőtt a New York-i Waldorf Astoriában dolgozott. Unger Ödön, az igazgató
fia, 2002-ben papírra vetette emlékeit, eszerint a nyitás évében az első
osztályú szállodának 150 szobája volt, ebből talán 30 fürdőszobás. Gellér
hozatott központi porszívót, Applewhite és Chippendale bútorok jöttek az
étterembe Angliából, és persze volt központi fűtés.
ez és a következő két kép is innen |
1918-ban, az őszirózsás
forradalom napjaiban itt székelt a Nemzeti Tanács, Károlyi Mihály a negyediken lakott Andrássy Katinkával. „1941-ben
a Gestapo is táborozott itt. Ők egész egyszerűen besétáltak – írja Unger- és két órát adtak a vendégeknek, hogy
távozzanak. Mindenki boldog volt, hogy egyáltalán elmehetett.” A szállót
eztán főhadiszállásuknak nevezték ki, nem fizetős vendégként használták a
szolgáltatást és a személyzetet. A pinceborozó fogdaként és vallatószobaként
működött. 1945-ben, a háború végén egyetlen ablaküveg maradt érintetlen,
belövések és lakhatatlan szobák fogadták a tulajdonost, aki így írta le az
akkori állapotokat: „A hallban raktak
tüzet, ahol a használhatatlan ajtók égtek. Főleg a felsőbb emeletiek mentek
tönkre. Még egy német hullát is találtunk az 504-es szobában, az ágy alatt. A
pincét használták óvóhelynek. Amikor 1945-ben Gellér visszaadta a bérleti
szerződést és én átvettem a szállodát tőle, száz amerikai katonát, missiósokat
fogadtam be, akik kb egy évig laktak itt. Ennek az volt a célja, hogy ne legyen
üres a szálloda. Ekkor a Jóvátételi
Hivatal már kezdte rendbe hozni az épületet, a bútorokat részben visszakaptuk a
Magyar utcából, ahova az ottani lakók elvitték. Ugyanis amikor üres volt a
szálló, szabad rablás volt. Az élelmiszertárat is kifosztották, az italokat és
az ételeket is elvitték. 1946. december 15-én sikerült újra megnyitnom, Károlyi
Mihállyal és nejével. Díszes megnyitó volt, hidegvacsorát adtam a vendégeknek.„
Akkortájt számos
diplomata lakott itt és a Török Követség is a szállóban működött. 1947-ben
Unger fél áron kiadta a felső szintet, egy évig a Nehézipari Központ bérelte irodaként a 60 szobát. Akkor még 120 alkalmazott volt, ebből 14 pincér. A fénykorban a luxusétterem
dolgozói kék színű, aranygombokkal díszített selyemfrakkban dolgoztak. Az
éjszakai bárt Unger saját bevallása szerint nem szerette annyira, mert nem
tartotta szerencsésnek, hogy egy kis szállodának ilyen lokálja van. Az Astoria
bár 1945 nyarától, Pengő Klub néven az amerikai Katonai Misszió Tiszti-, majd
Legénységi Klubjának adott otthont.
Minden szoba másmilyen volt, valószínűleg gazdaságossági okokból szándékosan nem tervezték őket egyformára: annyira drága volt a telek, hogy minden négyzetméter számított. A bútorokat bérelték, hűtőszekrény nem volt a szobákban, és 1948-ig, az államosításig további fürdőszobákat sem építettek. A 6. emeletet szerették volna megfejelni bővítés céljából, de nem kaptak rá engedélyt. 1948 májusában az államosításkor Ungert saját szavaival élve kizárták, „de még jó, hogy nem csuktak le, mert a megkérdezett személyzet kiállt mellettem.”
Minden szoba másmilyen volt, valószínűleg gazdaságossági okokból szándékosan nem tervezték őket egyformára: annyira drága volt a telek, hogy minden négyzetméter számított. A bútorokat bérelték, hűtőszekrény nem volt a szobákban, és 1948-ig, az államosításig további fürdőszobákat sem építettek. A 6. emeletet szerették volna megfejelni bővítés céljából, de nem kaptak rá engedélyt. 1948 májusában az államosításkor Ungert saját szavaival élve kizárták, „de még jó, hogy nem csuktak le, mert a megkérdezett személyzet kiállt mellettem.”
A szálló
megélt pár átalakítást-átépítést: először 1928-ban, Forgó Gábor belsőépítész
tervei alapján átalakítják a földszintet, majd a rá következő években a
pincéhez is hozzányúlnak. A fénykorát valószínűleg
a harmincas években élte, akkor igazán menő hely volt mahagóni bútorokkal, bőrfotelekkel,
ólomüveg ablakokkal, tükrökkel és márványberakással.
forrás: A magyar vendéglátóipar története, 1943. |
A világháború aztán
nagyjából vitt mindent, a pusztítás után lakhatásra alkalmassá kellett
tenni az épületet, de ’48-ban is felújították, aztán jött ’56, újabb sérülésekkel,
de a konyha és étterem komolyabb korszerűsítésére és a szálló bővítésére a
60-as évekig kellett várni.
1963-ban újabb módosítás a metróépítés, illetve az azzal együtt járó árkádosítás és az aluljáró építése miatt. Az egykor itt álló Hatvani kapu akkor megint hallatott magáról, a közművek árkaiban rendre felbukkantak alapjai. Az Astoria hallja melletti aknában talált félköríves gyámkő alapján viszont a régészek azt is megállapíthatták, hogy a Hatvani kapu tornya nem a Kossuth Lajos utca tengelyében, hanem részben a szálloda helyén állt.
A nyolcvanas
években a Hungária Szálloda és Étterem Vállalat tulajdonába került, 1986 egy újabb teljes
felújítás dátuma. A rendszerváltás után a Danubius Hotels Group vette át, a 90-es
évekből felvonó tervek tömkelege maradt fenn, és további átalakítások jöttek,
amelyekből a 2000-es évek elejére is jutott még. A sok átalakítás azért érdekes, mert ezek tudatában épeszű ember nem várhatja, hogy túl sok eredeti berendezést és belsőt
találjon, és gyanítom, hogy a két legkártékonyabb felújítás a 60-as és a 80-as évekbeli
lehetett. A főlépcsőházban szépek az ólomüveg ablakok, de a formája miatt a melléklépcsőház is mutatós.
A hallban azt
szeretem, hogy az ember, pláne, ha nem illusztris szállóvendég, nem érzi magát porszemnek,
talán mert eleve nem túl nagy, se nem tágas, inkább otthonos, ráadásul van a
hangulatában valami, ami az Agatha Christie krimiket idézi.
A híres vendégek közül Unger megemlíti Rákosit, aki mongol feleségével sűrűn járt ide vacsorázni. De Kodály is megfordult itt, és Krúdy, aki állítólag azért volt oda a helyért, mert akár délig is nyugodtan alhatott, nem zavarták az álmát. Meg talán akkor még a forgalom is kisebb volt… Apropó, forgalom, idegenvezetőm, aki akkor még bennfentes volt a szállóban, amúgy pedig jó barátom, megmutatta az ötödik emeleti szobákat, ahol az illusztris, visszajáró vendégek megszállnak. Kint az erkélyen ugyan tényleg nem volt kincstári csend, de a kilátás minden irányban lenyűgöző.
kilátás a Múzeum körútra |
Kossuth Lajos utca, középen a Párisi udvar tornya |
Alattunk a Kossuth Lajos utca, Rákóczi út, kocsisorokkal. Az egyik végében a
Keleti, a másik irányban a Klotild-palota a vége, a Ferenciek tere előtti enyhe kanyar miatt a hidat már nem látni. Számlálhatatlanul sok képet csináltam, ezek majd egy külön posztban
jönnek. Az irodában láttam két régi, itt kiállított számlát, a harmincas
évekbelit a Vateráról zsákmányolták, a hetvenes évekbeli pedig egy vendég ajándéka.
Voltunk még a padláson, ahol fájdalom, de semmi régiséget nem tartanak már, az
étteremben, ahol képtelen voltam elfogadható képet csinálni az üvegborítás
alatt őrzött a Sévres-i vázáról, ami azért nagy kincs, mert egyike azon kevés régi
tárgyaknak, amely épségben átvészelte itt a huszadik századot.
padlás |
A képet a szállodában csináltam egy bekeretezett fotóról. Dátumot nem láttam. |
Ilyen is volt a bár... |
a kávézó tizenkét évvel ezelőtt... |
.... és az étterem, |
...amely ma Mirror Kávéház és Étterem. |
Talán nem ez a legmodernebb és legmenőbb szálloda ma a városban, de mindenképpen az egyik legrégebbi, fordulatokban gazdag huszadik századi történettel. Azon kívül, hogy sajnálatos módon a régi cuccok nagy része odaveszett, nem tudok róla rosszat írni, ahhoz túl szép emlékeim vannak a helyről és kizárólag csak kedves emberekkel találkoztam. A végén a tetőre is kinéztünk, ó, azok a Múzeum körúti cserepek, az Egyetem téri templom tornya és az East-West Business Center homlokzatát díszítő aranyszarvas, amit az utcáról sosem vettem észre…
Szemben az a EWBC és az ELTE. Az aranyszarvast a következő posztban megmutatom, érdemes lesz visszanézni;) |
az ötödik emeleti szoba |
a Magyar utcára néző szoba egy alsóbb szinten |
A Magyar utcai oldalhoz az eredetihez képest később újabb épületrészt csatoltak. |
Végezetül
még egy dolog: mindig foglalkoztatott, hogy a Múzeum körúti fronton, a lakatlan, kék
csempés ház melletti épület is a szálló része-e. De csak azért hasonlít rá annyira,
mert azt is Hikisch Rezső tervezte, és sima lakóház.
További források:
A régi pesti városfal mentén (Fekete Sas Kiadó)
Déry Attila: Belváros-Lipótváros (V.kerület)
Köszönöm G.nak a lelkes vezetést és a rengeteg információt,
valamint Németh Nóra segítségét.
Ha tetszett a bejegyzés és szívesen látnál még több képet és tartalmat,
itt csatlakozhatsz
a blog Facebook oldalához.
Ej, de jó ki séta volt az épületben. Ritkán jár ilyen helyeken az ember, jó legalább így megismerni, hogy mi van a falak mögött.
VálaszTörlésKöszönöm szépen. Úgy néz ki, hogy lesz még másik szállodába is, majd oda is gyere;)
Törlésa kékcsempés ház eredetileg, szecessziós stílusban ruházati áruháznak készült "Neumann M. áruház" és tényleg egyidőben épült a szállóval
VálaszTörlésés azt lehet tudni, hogy a kékcsempés ház miért lakatlan még mindig?
VálaszTörlés