A városegyesítés és a kezdetek. A Fővárosi Közmunkák Tanácsának felállítása.
140 évvel ezelőtt, amikor egyesítették a mintegy kétszázezer lakossal bíró Pestet, a hetvenezres Budát és a tizenhatezres Óbudát, új időszámítás kezdődött. Az évforduló
alkalmából az egyesítéshez vezető fontosabb események és okok bemutatásán túl
néhány apróbb, de számomra érdekes momentumot szeretnék bemutatni, főképpen az
egyesítésben is szerepet játszó, 1870-ben alakult Fővárosi Közmunkák Tanácsával
kapcsolatban.
Pest dunai látképe a Gellérthegy felől, 1872-73-ban, a már álló dunai szállodasorral. |
A kiegyezés
után nyilvánvalóvá vált, hogy Budapest egyesítése nem várhat tovább. Buda
egyedül nem tudta volna betölteni a főváros szerepét, az országos
közintézmények nagy része pedig Pesten volt, itt székelt az Akadémia, az Országház,
itt voltak a hitelintézetek, ez volt az ipari, kereskedelmi központ. Ráadásul addigra
már állt a Lánchíd, amely a kapcsolatot is megteremtette.
A Budapest nevet először Széchenyi használta, majd 1849-ben Szemere Bertalan rendeletben mondta ki Pest, Buda és
Óbuda egyesítését. Az indoklás szerint „a főváros csak úgy lesz hatalmas, ha
benne egy igazgatóhatalom lesz, csak úgy lesz létében virágzó, ha törekvésében
egy lélek, egy hatalom által vezéreltetik, csak úgy lesz boldog, ha a különböző
érdekek egy érdekbe olvadnak fel.” De a szabadságharc leverése után az
osztrákoknak nem állt érdekükben egy erős magyar főváros létrejötte és nem támogatták
az egyesítés gondolatát, így még vagy tíz év telt el eredménytelenül.
A krisztinavárosi templom és környéke a hatvanas években. |
1870. július
16-án Wahrmann Mór országgyűlési képviselő nyújtja be a három város egyesítésére
vonatkozó indítványt. Tóth Vilmos belügyminiszter 1871 márciusában
szaktanácskozást hív össze, az indítványnak vannak ellenzői is, de leginkább
Csengery Antal támogatja, aki London és Párizs példájával érvel. Még az
év november 9-én a belügyminiszter benyújtja a képviselőházban az egyesítést
kimondó törvényjavaslatot, amelyből 1872-re lesz törvénycikk, majd még egy évbe
kerül, míg a három városrész 1873 novemberében ténylegesen eggyé válik. A város lakóinak többsége földszintes épületben lakik, a népszámlálás adatai szerint pontosan 1358 db egyemeletes és mindössze 18 ház van, amely magasabb három emeletesnél. A város útjai burkolatlanok, télen szinte lehetetlen a közlekedés. A lakók harmada ipari foglalkozású, rég áll már a Goldberger Óbudán, megvan a Hajógyár, több téglagyár, a II. kerületi Ganz-gyár, a malmok Ferenc- és Lipótvárosban, a Duna-parton, vasöntödék, a Neuschloss-féle parkettagyár, a Dreher Sörgyár. A közösségi közlekedést akkor még omnibusszal oldották meg.
A barokk királyi palota és a Víziváros a Lánchíd utca környékén, a tímárok bőrszárító padlásaival, az Öntőház utcában épülő zsinagógával, a hatvanas években. |
A Fővárosi
Közmunkák Tanácsát még 1870-ben állítják fel, és az egyesítéssel járó műszaki feladatokat
ők készítették elő. Az FKT elnöke Andrássy
Gyula gróf, az első tényleges vezetője pedig az energikus Tisza Lajos,
valószínűleg neki köszönhető, hogy a tanács hetente összeül. A feladat nem kisebb, mint hogy a Budapestnek
nevezett települést, „melyet a dicső magyar múlton és jövőbe vetett hiten kívül
csak lehetőségek fűztek össze”, modern nemzeti fővárossá fejlesszék. 1870-ben
törvénybe foglalják, hogy a Tanács hivatása a fővárosban a szabályozási munkák
előkészítése, városfejlesztési program megállapítása és az építésügy legfőbb
intézése. Hatásköre Budára és Pestre egyaránt kiterjed, tagjai a népesség
arányszáma szerint mindkét város képviselőiből kerültek ki és ezáltal a két
város közös hatósága lett, működésében mindkét város képviselőtestülete részt vett
és közös nézőpontból irányították a munkákat.
A forró
nyárban persze születtek olyan merész elképzelések is, és most nem a Nagykörút
helyére tervezett hajózható csatornára gondolok, hanem például az augusztus 4-i ülésre, amikor az jutott valakinek eszébe, hogy Belvárosra és Gyárvárosra kellene felosztani a
várost. Az elképzelés szerint a Belvárosban csak és kizárólag lakóházak
állnának, amelyben „laktanyák, fegyintézetek, kórházak vagy gyárak sem újból
nem építhetők, sem fennállók terjeszkedésére engedély nem lenne adható.” A
külvárosokba pakolták volna az összes olyan, a belváros területére nézve nem
kívánatosnak tartott épületet, mint a gyárak és a vállalatok. Akkor sem volt
kérdés, hogy a város fénypontja a Duna-part, amelynek különös figyelmet kell
szentelni.
A Víziváros és a Várhegy Pest felől. |
Az egyesítés
évében Podmaniczky Frigyes báró a Tanács alelnöke, aki 1905-ig látja el e
tisztet és fennen hirdeti, hogy Budapesten a legkellemesebb nyaralni.
Podmaniczky olyan nagy népszerűségnek örvendett, hogy „amikor kockás ruhájában
minuciózus gonddal felöltözötten végigsétált imádott Budapestjének utcáin,
mindenki szeretettel tekintett reá, mint az általános korrektség
megtestesítőjére.” Krúdy is könyvet írt róla 1926-ban, Budapest vőlegénye címmel, "Ah, milyen szerelmetes volt városába ez a császárszakállas férfiú, akire még sokan emlékezünk, amint a régi Kerepesi úton áttipegett a Pannónia felé, miközben tiszteletére megállították a lóvasutat, és az ifjú Glück Frigyes úr, fogadós-atyja megbízásából, fehér szalvétával várta a bárót a szálloda előtt!”
Az FKT első, komolyabb munkája a Nagykörút és a
Sugárút (Andrássy út) létrehozása volt, mindkettőt akkor kezdték el építeni.
Sajnálatos tény, hogy pont abban az évben ütött be a bécsi krach, amely némileg fékezte a tempót, de Podmaniczky megingathatatlan volt
és „szemrebbenés nélkül végezte agendáit. A pensum megvolt, a pensumot el
kellett végezni. Ez csak úgy volt lehetséges, hogy nem hitt a gazdasági válság
komolyságában.” Már egy éves volt a város, amikor egyesek az FKT megszüntetését
követelték, de a hetvenes évek vége felé ezt is átvészelték valahogy és mire
eljött a gazdasági fellendülés, megszűnt a feszültség is a főváros és a Tanács
között.
A Ferenciek tere |
Abban az időben aktívan működött egy lelkes karikaturista, Jankó János, vicclapok
illusztrátora, aki egy halom karikatúrát készít a Közmunkatanács működésével
kapcsolatban. Nyilván azért pont róluk, mert a közhangulatot ez foglalkoztatta. „S a
közhangulat nem holmi egybeszabott mókát kívánt, hanem szakszerű hozzászólást
ahhoz a nagy témához, amellyel az FKT foglalkozott: Budapest széppé és naggyá
tételéhez." Mivel az aktuális események fotózásáról akkoriban még nem beszélhetünk,
nagyon jó, hogy ezek fennmaradtak, mert Jankó azt rajzolta meg, amiről úgy
érezte, hogy az embereknek érdekes lehet és mivel pont az egyesítés évében
kulminálnak, most ebből jön egy pár:
Podmaniczky Frigyes báró városrendezői gondjai. "Szent rend, jöjjön el a te országod Pesten is'" (1873) |
Boldog születésnapot, Budapest!
A bejegyzés Budapest létrehozásának 140. évfordulóján jelent meg, a BudapestBloggerek levelezőlista tagjainak kezdeményezésére.
Az évfordulóra több Budapesttel kapcsolatos bejegyzés született, ezek innét kattinthatóak:
A bejegyzés Budapest létrehozásának 140. évfordulóján jelent meg, a BudapestBloggerek levelezőlista tagjainak kezdeményezésére.
Az évfordulóra több Budapesttel kapcsolatos bejegyzés született, ezek innét kattinthatóak:
- BPXV: Budapest 140: Pest és Palota határkövei
- Check my Budapest: Budapest 140. Top10 legszebb épület a városban
- Csak a Szépre: Száznegyven, avagy három az egyben
- Fővárosi: Centenáriumi építkezések autósoknak - mi épült 1973-ban?
- Lásd Budapestet: Boldog 140. születésnapot Budapest!
- Pest-Budai Hírmondó: 140.
- Városkommunikáció: Budapest 140: magyar zenék a fővárosról, a hip-hop és elektronika dallamain
- Urbanista: Ilyen volt a főváros tömegközlekedési hálózata 1873-ban
- Átlátszó: A mutyi, mint városfejlesztési irányelv
- CycleChic: Most dől el, hogy biciklis város lesz-e Budapest
- Pest Budai Hírmondó
A bejegyzés megírásához ezeket a könyveket használtam és az archív képek is innét:
Gerő László: Pest Buda építészete az egyesítéskor
Gerő László: Pest Buda építészete az egyesítéskor
Siklóssy László: Hogyan épült Budapest
Preisich Gábor: Budapest városépítésének története
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése