2011. december 23., péntek

Nosztalgiázzunk! - Ajándék a Szivárvány áruházból és Tv-maci karácsonya

Az úgy volt, hogy a fának a plafonig kellett érnie, különben mit sem ért. Erre jött a csúcsdísz, ami mindig ferdén állt, egy piros horpadás volt a közepén, nem mert megsérült, hanem ez volt az eredeti dizájn. Az a dísz újkorában sem nézett ki jól, de a régiek mind olyanok voltak. Mindig "jó" filmek voltak a tévében, akkor rémesen sajnáltam, ha vendégek jöttek. 1981. december 25-én például, amikor azt találtam a naplómba feljegyezni, hogy "szar az élet", A sakál napja volt. A rá következő nap reggelén "kivánszorogtam kajálni", majd "délelőtt nagynehezen felöltöztem". Nehéz idők jártak. '84-ben a Csillagok háborúját jegyeztem fel, sajnos kommentár nélkül. '85-ben A nagy balhé-t (The Sting) adta az egyes csatorna, Robert Redforddal. Az egyik  nagymamám sütötte a beiglit, amiből a mákosat viharos gyorsasággal pusztítottam mindig el. Szaloncukorból pedig a fehér marcipánszerű töltelékeset szerettem egyes-egyedül, s itt a hangsúly a "szerű" utótagon van, mert fogalmam sincs, miből lehetett, azt viszont tudom, hogy nem volt belőle mindig. De csak amíg nem jött a Lestyán a maszek szaloncukrával. Az igazi nagy szám persze mindig az ajándékok voltak.
Pedig nem lehetett egyszerű válogatni, az akkori reklámok nem sejtetnek pazar választékot, vagy nyugati árudömpinget. Viszont '81-ben nagyon örültem a szomszéd családtól kapott négyszínű tollnak, és könyvből is mindenki annyit vett, amennyit akart.

Jóval korábban, az ötvenes években az állami áruház fogalom volt. Sajnos a plakáton lévőkből ma már egy sem működik, nincs Lottó, sem Verseny, sem Divatcsarnok, sem Corvin, piaci verseny van helyettük:


Aranyat csak az ő boltjaik vásárolhattak:

1960-as a Szivárvány plakátja. Az áruház leginkább textil- és méteráruval, valamint ruházattal foglalkozott, de műszaki áruháza is volt, pl. a Baross téren.

A könyv mindig jó ajándék, főleg a földművesszövetkezeti boltokból:
1960-as évek, Szilas Győző

1968, Bognár Árpád 

1978



1979

forrás: retronom.hu





1985. Az ilyen kosárra ugye mindenki emlékszik?
forrás: retronom.hu
A lemeznek és a műsoros kazettának is örültünk:

Így tényleg könnyű volt az ajándékozás:


Idén a tévében a Micsoda nő lesz, meg a Ház a tónál, e kettőből nem kérdés, hogy Keanu Reeves-t kell nézni, ahogy Chicagoban levélből kalauzolja szerelmét. 

forrás: retronom.hu
És bár nem kifejezetten karácsonyi dal, de a régi idők és a csillagszórók miatt, meg mert imádom, a mai posztot Őze Lajos, Hetényi Pál és Kakassy Ági triójával zárom. Boldog Karácsonyt!


1 megjegyzés :

  1. Komolyan mondom, annyira szeretem ezeket a retró posztjaidat!! :) Az "Ajándékozzon karácsonyra könyvet!" ez pont jól megállhatná a helyét manapság is. A 70-es évek "szép karácsonyi ajándéka", a remek kék és piros kommersz színű ingek, ehh, szeretnék ilyet venni a Tanács körút 8. üzletben :) Ja, és a Skála csomagolópapír kiválóan emeli az ünnep fényét! ;))

    VálaszTörlés