2013. október 13., vasárnap

Szentkirályi utca 6.

Épp a Szentkirályi utcában jártam, amikor eszembe jutott, hogy van itt egy ház, amiről blogbarátnőm, Vera írt nem olyan régen. Az udvarát benőtte a vadszőlő és egy bizonyos Róka Pálhoz jártak ide a népek tánciskolába. A kapun lévő leselkedőről és a lepusztult homlokzatról ismertem meg. A bejárat melletti táblán azt olvasom, Józsefváros védett értéke, épült 1897-ben, Jahn József tervei alapján. Az ajtó zárva, legalábbis úgy tűnt, de ahogy nekidőltem, kinyílt. Bent voltam. Csend volt, csak egy tétova idegen állt a darabokra tört járólapokon az udvarban, mintha várna valakire. Később egy lakó jött ki a gangra takarítani és egy kutyasétáltatót is hallottam valahol alattam, a lépcsőházban, hangos ugatástól kísérve, de most szándékosan kerültem a találkozásokat és a levelekből szőtt függöny mögé bújtam. Olyan hatással volt rám a vadszőlővel benőtt enyészet, nem akartam, hogy megtörjön a varázs. Hétfő délelőtt volt.














A főlépcsőt nem találtam izgalmasnak, ellenben a melléklépcsőházat igen: 












És most milyen jó, mert a ház történetét el lehet olvasni a Lásd Budapestet Blog-on, így nekem igazán könnyű dolgom van. De Róka Pál neve annyira megtetszett, hogy beírtam a keresőbe, és mint kiderült, nem csak mezei tánctanár, hanem "író, zeneszerző, koreográfus, akadémiai tanár, a Magyarországi Tánctanítók Egyesületének elnöke, tánciskola-alapító, a Tánctanítók Lapja szerkesztője; Róka Gyula táncmester fia, Róka János táncmester unokaöccse. Élt 1877-1924 [1930]. Sírfelirata: „A magyar táncművészet úttörője.”(innen)



Ha tetszett a  bejegyzés és szívesen látnál még több képet és tartalmat, 
itt csatlakozhatsz
a blog Facebook oldalához.

1 megjegyzés :

  1. Meg kéne látogatni ezt a házat is: http://amulok.blogspot.hu/2011/02/melto-ez-illik-ez.html

    VálaszTörlés